کردهای عراق و سوریه اقداماتی را برای تشدید درگیری انجام می دهند



تنش ها بین دولت اقلیم کردستان عراق و اداره خودمختار کرد در شمال شرق سوریه در بحبوحه ادامه و عمیق شدن اختلافات تشدید شده است تا جایی که اربیل دو گذرگاه مهم و حیاتی را برای کردها بسته است. سوریه مجبور کرده است؛ موضوعی که نوید بحران اقتصادی را برای نیروهای دموکراتیک سوریه می دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه لبنانی الاخبار در یادداشتی درباره بسته شدن دو گذرگاه مورد استفاده آمریکا برای انتقال نفت سوریه به عراق توسط نیروهای پیشمرگه کرد نوشت: در حالی که اربیل از انحصار کنترل شمال شرق سوریه توسط نیروهای پیشمرگه ناراضی است. از سوی دیگر، اتحادیه دمکراتیک کردستان سوریه، نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) اربیل را به همکاری با ترکیه در هدف قرار دادن نیروهای حزب کارگران کردستان (PKK) متهم کرد.

به همین ترتیب، دولت اقلیم کردستان عراق (KRG) از به اصطلاح شورای ملی کرد که پرچم کردستان و تصویر رهبر آن مسعود بارزانی را در سوریه به اهتزاز در می آورد، حمایت می کند، در حالی که اداره خودمختار کردستان سوریه به هر کسی که با نقش آنها مخالفت کند، می دهد. در منطقه تحت کنترل آنها و عمدا مذاکرات مورد حمایت آمریکا با آنها را خنثی کردند.

همچنین در پشت تلاش های دولت منطقه ای کردستان عراق برای حمایت از چندین کنفرانس برای دستیابی به اجماع سیاسی با اداره خودمختار کردستان سوریه؛ اما او در ماموریت خود شکست خورده است.

دولت اقلیم کردستان عراق نیروهای دموکراتیک سوریه را رسماً به رسمیت نمی شناسد و حتی جهاد حسن، نماینده این نیرو در اربیل را به مدت حدود چهار ماه به زندان انداخته و وی را متهم به انجام فعالیت های سیاسی بدون اجازه و سپس اعزام به سوریه کرده است. علاوه بر این، اربیل علیرغم حمایت از مناطق «خودمختار» در زمینه‌های مختلف، به‌ویژه پزشکی، این حمایت را با انگیزه سیاسی نمی‌داند، زیرا قدرتی ناتوان در مدیریت منطقه در آینده می‌بیند و همچنین تمایل به ایجاد حساسیت‌های آنکارا دارد. دولت سوریه هیچ کدام ندارد.

سرسختی اداره خودمختار کردستان سوریه برای مشارکت حزب ملی کرد در اداره مناطق تحت کنترل خود، به تدریج روابط با دولت اقلیم کردستان عراق را سردتر کرده و برای چندین سال مانع از برگزاری جلسات بین سیاستمداران دو طرف شده است. بی تفاوتی و سردی در این رابطه پس از آن رخ داد که رسانه های نیروهای دموکراتیک سوریه کارزار شدیدی را علیه کردستان عراق به راه انداختند و آن را به مخالفت با تجربه «خودمختاری» در شنگال عراق و کمک به ترکیه در مبارزه با جنگجویان چریکی «متحد» متهم کردند. برای حزب کارگران کردستان، به وضوح در حال افزایش است.

تنش ها در فوریه سال گذشته با درگیری بین عناصر دو طرف در منطقه الساهیلیه در نزدیکی گذرگاه سیمالکا بین سوریه و عراق تشدید شد که منجر به تعدادی تلفات و بسته شدن گذرگاه شد. این اتفاق پس از حمله ارتش ترکیه به «چریک‌های» مستقر در کوه‌های مشرف به «زاخو» و «دهوک» و با مداخله نیروهای پیشمرگه و درگیری محدود با پ‌ک‌ک تکرار شد و بعداً به اعتراض هواداران منجر شد. مدیریت خودمختار اعتراض بار دیگر در چهارراه سیمالکا پاسخ داده شد.

به دنبال این تحولات، استان کردستان عراق شرایط سختی را برای کسانی که مایل به عبور از مرز به مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه بودند، برای اطمینان از عدم عبور نیروهای پ‌ک‌ک اعمال کرد و در عین حال دستوراتی برای جلوگیری از عبور رهبران صادر کرد. «مساد» (شورای دموکراتیک سوریه) را از منطقه خارج کرد و سفر ماه گذشته هیئت کردهای سوریه به مسکو را به تعویق انداخت.

اداره خودمختار کردهای سوریه با برپایی خیمه ها و راهپیمایی برای خانواده های «چریک های» سوری که اخیراً در کوه های قندیل در رویارویی با ترک ها کشته شده اند، با هدف عبور از مرز و اعزام نیروهای نظامی، تلاش کرد تا دولت اربیل را متقاعد کند که سیاست خود را تغییر دهد. بدن فرزندانشان با این حال، این به درگیری در تقاطع سیمالکا منجر شد و استان کردستان عراق را مجبور کرد که این تقاطع را دوباره ببندد.

اربیل علاوه بر گذرگاه سیمالکا، گذرگاه تجاری الولید را که به عنوان جایگزینی برای گذرگاه رسمی العربیه که چند سالی است بسته شده است، بست و نوید بحران اقتصادی برای ارتش سوریه را می دهد. دموکراتیک است.

دولت اقلیم کردستان عراق رسماً اعلام نکرده است که این دو گذرگاه را بسته است و این احتمال وجود دارد که اقلیم کردستان مایل به اقدام رسمی نباشد. مقامات حزب (KDP) بدون اطلاع آنها گذرگاه ها و گذرگاه های الولید را بسته اند.

فرید سعدون، آکادمیک کرد به الاخبار گفت: «وضعیت گذرگاه سیمالکا هرگز عادی نبوده است، در حالی که دولت استان کردستان عراق همیشه این گذرگاه را باز کرده و آن را به گذرگاهی برای موارد بشردوستانه تبدیل کرده است». و همچنان حمایت مردم منطقه به ویژه حامیانش در سوریه را تضمین می کند.

وی گفت: «اما این بار به نظر می رسد که باز کردن سیمالکا دشوار باشد، به ویژه با بسته شدن گذرگاه تجاری الولید، زیرا خط قرمز اربیل نقض شده است.

سعدون گفت: دولت اقلیم کردستان عراق حمله جوانان انقلابی وابسته به اداره خودمختار کرد سوریه به نیروهای پیشمرگه در تقاطع سیمالکا را حمله به حاکمیت خود می داند، زیرا این گذرگاه مرز بین المللی جداکننده سوریه و عراق است.

وی افزود: اربیل بر این باور است که اگر این تهاجم را تحمل کند، قطعا حملاتی را به مناطق جدید آغاز خواهد کرد.

سعدون همچنین بازگشایی گذرگاه مرزی کردستان عراق و شمال شرق سوریه تا آغاز سال جدید را رد کرد. اما او گفت که امکان بازگشایی این گذرگاه پس از آن تاریخ، تحت فشارهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از هر دو طرف وجود دارد.

پیام به پایان رسید

دیدگاهتان را بنویسید