اختلافات بر سر انتصاب رئیس پارلمان عراق همچنان ادامه دارد



پس از تایید نتایج انتخابات پارلمانی 10 اکتبر عراق در روز دوشنبه توسط دادگاه عالی فدرال، احزاب و جناح های سیاسی باید اولین نشست پارلمانی خود را در دو هفته دیگر برگزار کنند. این جلسه به ریاست مسن ترین نماینده مجلس و با هدف تعیین رئیس اصلی مجلس و دو معاون وی برگزار شد، اما تاکنون هیچ توافقی در مورد اینکه چه کسی ریاست مجلس را بر عهده خواهد داشت، حاصل نشده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید در گزارشی درباره تایید نتایج انتخابات و وضعیت توافق ائتلاف کشورها و احزاب سیاسی برای تعیین رئیس پارلمان نوشت: در دادگاه فدرال برگزار می شود.

پس از سرنگونی رژیم بعث عراق در سال 2003، توافقی بین احزاب سنی، شیعه و کرد بر سر تقسیم سه سمت کلیدی (رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس) حاصل شد.

بر اساس این توافق، پست ریاست پارلمان به سنی‌ها داده می‌شود، کردها با رضایت رئیس‌جمهور را تعیین می‌کنند و نخست‌وزیر نیز بخشی از حزب شیعه خواهد بود.

با این حال، این انشعاب با مخالفت گسترده مردمی همراه بود و افکار عمومی آن را ترویج اختلافات فرقه ای و قومی در یک کشور چند قومیتی می دانستند.

اولین گام پس از تایید نتایج انتخابات، موافقت با یک نفر برای نامزدی پارلمان است و به گفته منابع سیاسی مطلع در بغداد، این اتفاق تا کنون دو هفته مانده به اولین جلسه پارلمان رخ نداده است.

منابعی در گفت و گو با العربی الجدید پیش بینی کردند که جلسه اول مجلس به تعیین رئیس و دو معاون وی منجر نشود و برای جلوگیری از تخلف، تصمیم بر این است که کنفرانس چند روزی به تعویق بیفتد. قانون اساسی.

به گفته منابع، مجلس جدید اولین جلسه خود را برای انتخاب رئیس و دو معاون خود در 11 یا 22 ژانویه برگزار می کند، اما تاکنون هیچ توافق نهایی بین احزاب سنی و حتی احزاب دیگر حاصل نشده است.

بر اساس قوانین عراق، یک نامزد ریاست جمهوری پارلمانی و دو معاونش باید نصف به علاوه یک برای نامزدی دریافت کنند.

این منبع همچنین خاطرنشان کرد: اکنون وظیفه موافقت با انتصاب رئیس پارلمان بر عهده ائتلاف رهبری به رهبری محمد الحلبوسی با 42 کرسی و ائتلاف العظم به رهبری خمیس الخنجر با 36 کرسی است. کرسی های مجلس

این منبع ادامه داد: در کنار سمت ریاست مجلس، در مورد معاون اول و دوم نیز اختلافاتی وجود دارد و اینکه چه کسی باید از سوی حزب شیعه به عنوان نایب رئیس اول منصوب شود، مشخص نشده است و حزب کردی با این موضوع موافق نیست. معاون دوم او.”

بر اساس این گزارش، نشستی بین ائتلاف اولویت ها و قاطعیت در بغداد برگزار شد که این نشست بی نتیجه ماند و توافقی بین آنها برای تعیین رئیس مجلس حاصل نشد.

این منبع گفت: با این حال کانال های ارتباطی بین دو طرف هنوز وجود دارد.

ائتلاف اولویت بر حفظ محمد الحلبوسی به عنوان رئیس مجلس تاکید کرد، اما مخالفت هایی با این درخواست از سوی دیگر احزاب، به ویژه ائتلاف العظم وجود دارد. عراق و خالد العبیدی، وزیر دفاع سابق عراق، هر دو عضو هستند. ائتلاف العظم -عظم.

در همین حال، محمد العبد ربه، یکی از رهبران ائتلاف العظم، به العربی الجدید گفت که دیدگاه های ائتلاف ترجیح و العظم نزدیک است، اما تاکنون توافق نهایی حاصل نشده است.

وی گفت: در چند روز آینده شاهد گفتگوهای گسترده بین احزاب مختلف عراق برای تعیین موضوع رئیس مجلس خواهیم بود.

پیام به پایان رسید

دیدگاهتان را بنویسید