“زمان تحریم” پایان یافته است



روزنامه های ایران در 8 ژانویه گزارشی منتشر کردند و نوشتند: در روابط بین الملل جنگ به انواع مختلفی تقسیم می شود. جنگ سخت، جنگ نرم، جنگ سرد و فرهنگ و …. اما آنچه متفکران روابط بین الملل از آن به عنوان جنگ شناختی یاد می کنند، زیرمجموعه ای از عملیات روانی است که باورها، نگرش ها و رفتارهای عمومی جامعه و نخبگان را هدف قرار می دهد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، غرب در ماه‌های اخیر با استفاده از تکنیک‌های جنگی و ارائه مطالب نادرست سعی کرده است افکار عمومی داخل ایران اعم از نخبگان و مردم عادی را تحت تأثیر قرار دهد. «روایت غلط» و فشار فزاینده بر مذاکره‌کنندگان ایرانی، نتیجه مذاکرات را به نفع آنها خواهد داشت. برخورد با این فضا به وضوح باید از نظر واقعیت صحنه مورد توجه قرار گیرد. از این رو در این مقاله به نقد و ارزیابی یکی از باورهای غلط ناشی از جنگ شناختی می پردازیم.

ایالات متحده و سه کشور اروپایی در پنج ماه گذشته بارها اعلام کرده‌اند که «فرصت‌ها برای نهایی شدن مذاکرات و زمان دستیابی به توافق محدود است» زیرا ارزش‌های منع اشاعه با توسعه برنامه هسته‌ای ایران و هسته‌ای کاهش می‌یابد. زمان طفره رفتن کاهش می یابد. بنابراین باید هر چه زودتر به توافق رسید. به عنوان مثال، رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران، در 20 دسامبر به CNN گفت که ایران به توانایی خود برای تولید سلاح های هسته ای در آینده نزدیک نزدیک می شود و “اگر آنها با سرعت فعلی خود باشند. [به برنامه هسته‌ای] ادامه بده، چند هفته فرصت داریم، اما نه بیشتر.

اما بررسی های کارشناسی نشان می دهد که نزدیک شدن ایران به تولید تسلیحات هسته ای از اساس اشتباه است، زیرا اولاً طبق بررسی های فنی، تفاوت آشکاری بین دو مرحله غنی سازی در سطح تهیه تسلیحات و تسلیحات وجود دارد. این دو را باید از هم جدا کرد، برای مدتی در «دنیای خیال»، «ما دروغ‌های غرب را درست فرض می‌کنیم»، با فرض اینکه ایران به غنی‌سازی 90 درصدی دست یابد، هنوز 12 تا 18 ماه طول می‌کشد تا به سلاح هسته‌ای این کشور دست یابد. زمان.

دوم، غرب کاملاً از این موضوع آگاه است، زیرا «رابرت کلی»، بازرس ارشد سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در مصاحبه‌ای با الجزیره در 26 ژانویه گفت که بمباران ایران احمقانه بود. [۶۰ درصد] بی ضرر است، درست است، زیرا ساخت بمب هسته ای کافی نیست، حتی اگر غنی سازی تقریباً 90 درصد باشد. بنابراین ایران ممکن است به نقطه گذار به غنی سازی بیشتر برای ساخت بمب نزدیک باشد، اما ساخت بمب همزمان با بازرسی های روزانه آژانس احمقانه است.

سوم، غرب اذعان کرده است که سناریوی ایران برای نزدیک شدن به بمب هسته ای یک جنگ روانی است، همانطور که یک مقام اسرائیلی فاش کرد: وزیر خارجه اسرائیل لاپید به مشاور امنیت ملی آمریکا، سالیوان گفت که اسرائیل به گونه ای عمل می کند که گویی ایران اورانیوم 90 درصد غنی شده دارد. . بنابراین، برای غرب روشن است که تحولات صنعت هسته ای ایران در چارچوب حمایت گرایی و NPT در حال وقوع است و سناریوی نزدیک شدن ایران به بمب اتمی صرفاً یک «دروغ آگاهانه» است. اما چرا او آگاهانه بر این دروغ اصرار داشت تا بر اهمیت مذاکره تاکید کند؟ پاسخ این است که ابزار تحریم ماهیت خود را از دست داده و افکار عمومی در داخل و خارج به تدریج متوجه می شوند که «شاه برهنه است».

چند بیانیه کوتاه در پنج ماه گذشته نشان می دهد که با شکست رویکرد فشار حداکثری، ایران به «پشت چادر تحریم» رسیده است.

الف- فشار قربانیان تحریم بر آمریکا
تحریم‌های آمریکا نه تنها به ایرانی‌ها، بلکه به بسیاری از متحدان آمریکا آسیب می‌زند. یون کانگ هو هو، سفیر کره جنوبی در تهران، اخیراً در مصاحبه ای گفته است که کره در نتیجه تحریم های ایران متحمل آسیب های زیادی شده است. (به دلیل تحریم های آمریکا) صنعت پتروشیمی کره با مشکلات زیادی مواجه است. چندین بانک بین المللی پس از جریمه شدن توسط آمریکا (به دلیل نقض تحریم ها) ورشکست شدند. در این راستا با افزایش تحریم های آمریکا، اقتصادهای متحد این کشور به شدت آسیب دیده است که در نتیجه این کشورها تحت فشار آمریکا خواستار لغو تحریم ها علیه ایران و یا صدور معافیت هایی در این زمینه شده اند. . چندین گزارش غیررسمی نیز حاکی از آن است که کره جنوبی و ژاپن در حال مذاکره با آمریکا در این زمینه بوده اند.

ب- عدم پایبندی مخالفان آمریکا به تحریم ها
از نظر تحریم‌ها، وضعیت مخالفان ایالات متحده برای ایالات متحده مضر بوده است، زیرا چین در ماه‌های اخیر آشکارا با تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده مخالفت کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین، هوآ چوانیینگ، در 28 اکتبر گفت که چین به شدت با هرگونه تحریم یکجانبه مخالف است و از ایالات متحده خواست که قوانین داخلی خود (در مورد تحریم های یکجانبه علیه ایران) را در اسرع وقت بر روی موسسات و افراد خود اجرا کند. شخص ثالث منصرف شد. این موضع که بارها از سوی چین تکرار شده تنها به اظهار نظر خلاصه نمی شود و حتی در عمل نیز خود را نشان داده است.

ج- مزایای درگیر شدن با ایران بر خطرات تحریم های ایالات متحده بیشتر است

تخفیف‌های نفت ایران برای خریداران خارجی به‌گونه‌ای است که در مورد «مزایای تخفیف‌های ایران» به جای «خطر تحریم‌های آمریکا» مبالغه می‌کند. بنابراین خرید نفت ایران به نفع آنهاست و حتی ممکن است افزایش یابد. بلومبرگ در گزارشی با اشاره به افزایش واردات نفت چین از ایران نوشت: چین در ماه نوامبر حدود 18 میلیون بشکه در روز معادل 600 هزار بشکه در روز وارد کرد که 40 درصد بیشتر از واردات در ماه اکتبر است. .

د- شاخص های اقتصادی

چندین شاخص اقتصادی حاکی از شکست کمپین فشار حداکثری است که صندوق بین‌المللی پول اخیراً در گزارش تولید ناخالص داخلی 1.08 تریلیون دلاری ایران در سال 2021 گزارش کرده است که رتبه اول منطقه را دارد و عربستان سعودی و ترکیه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. . در این گزارش تولید ناخالص داخلی ایران بالاتر از برخی کشورهای اروپایی مانند لهستان، پرتغال و سوئیس است.

افزایش صادرات ایران نمونه دیگری از شاخص‌های اقتصادی است که حداکثر شکست کمپین را نشان می‌دهد، زیرا طبق آخرین آمار منتشر شده در مرکز آمار اتحادیه اروپا، صادرات ایران به اتحادیه اروپا در ماه اکتبر به بیش از 103 میلیون یورو رسیده است که بالاترین رقم است. ارقام نهایی 2018 اکنون. این گزارش نشان می دهد که ایران در 10 ماهه امسال 736 میلیون یورو به اتحادیه اروپا صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 22 درصد افزایش داشته است.

این شاخص نشان می دهد که چرا غرب می خواهد هر چه زودتر به توافق برسد و زمان را محدود می داند. در واقع، در زمان جنگ، آمریکا می‌خواست «سلاح‌های شکست‌خورده» خود را در مذاکرات به عنوان «امتیاز» به ایران بفروشد و به قول نفت‌ریزی شده، به امامزاده تعهد داد.

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران – همانطور که در ماه‌های اخیر نشان داده شد – نباید تحت تأثیر این جنگ روانی قرار گیرد، زیرا دستیابی به یک «توافق مطلوب» با «کمی صبر» قریب‌الوقوع است و می‌تواند ثمره مخالفت مردم با این کارزار باشد. حداکثر فشار. در مذاکرات آبرومندانه.

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق و مشاور امنیت ملی آمریکا در کتاب نظم جهانی خود در توصیف خروج غرب از مواضع هسته‌ای خود در مذاکرات با ایران نوشت: این اتفاق افتاده است. امروز زمان آن فرا رسیده است که غرب به عقب نشینی از تحریم ها ادامه دهد، زیرا «ساعت محاصره» شکست خورده است.

دیدگاهتان را بنویسید