باقری: کلید پیشرفت در مذاکرات، توافق بر سر لغو موثر تحریم هاست



مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت: هر چه طرف‌های دیگر تمایل جدی‌تری به لغو تحریم‌ها داشته باشند و سازوکاری که ایران برای لغو تحریم‌ها در نظر دارد به‌ویژه در دو موضوع تصویب و تضمین با جدیت بیشتری بپذیرند، زودتر به توافق می‌رسیم. بیایید به آنجا برسیم.

به گزارش ایسنا، علی باقری در جمع خبرنگاران ایرانی در وین گفت: امشب جلسه کمیسیون مشترک در دور هشتم برگزار شد و در این جلسه تمامی نمایندگان کشور بر اولویت بررسی موضع حذف اقدامات غیرقانونی و سرکوبگرانه تاکید کردند.تحریم علیه ایران.” صبح که جلسات کارشناسی و دوجانبه برگزار می شود، موضوع لغو تحریم ها در دستور کار طرفین قرار گیرد.

وی ادامه داد: دو موضوع کلیدی که ایران در حال بررسی آن است نیز در دستور کار هیات های دو طرف قرار دارد و هر دوی این دستورالعمل ها تایید لغو تحریم ها و تضمین عدم خروج آمریکا از برجام است. “

رئیس مذاکره کننده تصریح کرد: ایران اعلام کرده است که در صورت حصول توافق، ابتدا طرف ناقض توافق یعنی آمریکا باید تحریم ها را لغو کند و ایران لغو آن را تایید کند و سپس اقدام هسته ای را در چارچوب سازمان ملل انجام دهد. شورای امنیت.” به من بده مبنای اعتبارسنجی توسط دیگران پذیرفته شده است، اما بحث در مورد چارچوب و شاخص های این کار از فردا آغاز می شود.

وی در خصوص تضمین ایران تاکید کرد که آمریکا نباید دوباره برجام را زیر پا بگذارد و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال نکند. خواسته از ایران این است که در این زمینه به طرف ایرانی اطمینان داده شود. موضوع تحریم های مالی و بانکی نیز در دو سه روز آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

باقری گفت: همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم، کلید پیشرفت مذاکرات، دستیابی به توافق برای رفع موثر و عملیاتی تحریم‌ها است و اینکه طرف‌های دیگر اعلام کرده‌اند این موضوع باید در بررسی‌ها اولویت داشته باشد، امیدوارکننده است. امضا کردن.” . اگر در این موضوع پیشرفت کنیم، معتقدیم مسیر دستیابی به توافق در آینده ساده خواهد شد.

رئیس تیم مذاکره‌کننده ایرانی گفت: طرف مقابل اراده عملی و تمایل جدی برای لغو تحریم‌ها داشت و تضمین‌های مناسب برای عدم تکرار خروج از توافق ارائه کرد و چارچوب قانع‌کننده‌ای را برای اعتبار بخشیدن به لغو تحریم‌ها در اختیار ایران قرار داد. این مهم و جدی است که طرف مقابل مایل به توافق باشد.

وی در پاسخ به سوال امروز سفیر چین مبنی بر اینکه آیا امکان توافق تا پایان ژانویه وجود دارد؟ وی گفت: هر چه طرف‌های دیگر تمایل جدی‌تری به لغو تحریم‌ها داشته باشند و تمایل جدی‌تر به پذیرش سازوکارهایی که ایران برای لغو تحریم‌ها مدنظر دارد، به‌ویژه در دو موضوع تصویب و تضمین جدی‌تر باشد، کوتاه‌تر می‌توانیم به توافق برسیم. هرچه آمادگی و تمایل طرف مقابل برای لغو تحریم ها عینی تر باشد، زمان مذاکره کمتر می شود.

پیام به پایان رسید

دیدگاهتان را بنویسید