شرایط حذف 4200 ارز با کمترین اثر تورمی



به گفته یک کارشناس اقتصادی، اگر مذاکرات وین و برجام نتیجه مثبتی داشته باشد، ممکن است در ماه های آینده اتفاقات مثبتی رخ دهد که منجر به افزایش درآمدهای ارزی و کاهش تورم و در نتیجه کاهش فشار بر دولت شود. می توان به سمت حذف ارزهای 4200 تومانی حرکت کرد که از آثار تورمی و منفی این حرکت کاسته خواهد شد.

حسن ولیبیگی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: هدف دولت از تخصیص ارز 4200 تومانی این است که کالاهای مشمول این ارز با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد و با افزایش قیمت مواجه نشوند، اما متوجه نشدند که عوامل متعددی در قیمت تمام شده این ارز تاثیرگذار است. کالاها .تاثیری دارد که این عوامل با رشد تورم تاثیر بیشتری بر قیمت کالا دارند.

وی افزود: زمانی که ارزهای 4200 تومانی وارد اقتصاد ایران می شود باید در نحوه تخصیص و روند آن توجه و برنامه ریزی بیشتری صورت گیرد تا ارزهای کمتری هدر رفته و به این هدف سیاستی دست پیدا کنیم. به عنوان مثال از نظر قیمت تمام شده کالا، نه تنها سهم نهاده های دام تغییر می کند، بلکه هزینه جوجه کشی، اجاره و تولید و … نیز قابل کنترل نیست و باعث افزایش قیمت کالا می شود. از سوی دیگر، افزایش محدودیت ها و همچنین خشکسالی ها نیز به افزایش هزینه ها کمک کرد به طوری که کالاهای مشمول نرخ ارز ترجیحی افزایش قیمت داشتند.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: مهمترین عامل در ارزیابی سیاست ارزی 4200 تومانی نرخ تورم کالاهای مشمول این ارز و تفاوت قیمت آن کالاها با میزان تورم است. برخی بررسی ها نشان می دهد که نرخ تغییر تورم سرفصل و قیمت های عمومی از اوایل سال 1397 تا اخیر نزدیک به 300 تا 310 درصد افزایش یافته است، اما افزایش قیمت کالاهای مشمول ارز ترجیحی حدود 50 تا 60 درصد بیشتر از نرخ تورم سرفصل است.

ولیبیگی با اشاره به تراکم ارزی گفت: در این شرایط سیاست گذاران فشار ارز را کاهش می دهند که قرار است در سال آینده ارزهای ترجیحی از اقتصاد حذف شود که گفته می شود فعلا ارزهای دارویی و گندم حذف نمی شود. ” این کالاها به اندازه سهمی که از تورم کل دارند می توانند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گران شوند. به عنوان مثال، اگر ارز ترجیحی نهاده های دامی حذف شود، نه تنها نهاده های دامی افزایش قیمت پیدا می کند، بلکه با افزایش هزینه ها، قیمت مرغ در خرده فروشی ها و رستوران ها نیز افزایش می یابد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این اثر مستقیم تورم بر حذف ارز ترجیحی است، ادامه می دهد: بخشی از اثر تورمی حذف 4200 تومان روانی و غیرمستقیم است. گفته می شود حذف ارز ترجیحی باعث تورم حدود 6 تا 8 درصدی می شود، اما بالاخره چرا در اقتصاد ایران همه جراحی های اقتصادی در 90 دقیقه انجام می شود و درآمدهای نفتی به سرعت در حال رشد است و اقتصاد با ثبات است. ، چنین جراحی هایی انجام نمی شود.

وی افزود: زمانی که اقتصاد ناپایدار است و درآمدهای نفتی و ارزی کاهش می یابد، اجرای این گونه اصلاحات آثار تورمی و منفی به همراه خواهد داشت، یافت نشد، اگر مذاکرات وین و برجام نتایج مثبتی داشته باشد، ممکن است تحولات مثبتی در این زمینه رخ دهد. در ماه های آینده که منجر به افزایش درآمد ارزی و کاهش تورم می شود تا فشار از دولت برای لغو ارز 4200 برداشته شود. تورم و اثرات منفی این اقدام تا حد زیادی کاهش یافته است.
پیام به پایان رسید

دیدگاهتان را بنویسید