آغاز کارآزمایی بالینی اسپری بینی برای پیشگیری از کووید-19



در یک مطالعه جدید، محققان استرالیایی قصد دارند آزمایش های بالینی یک داروی رقیق کننده خون را از طریق اسپری بینی آغاز کنند و اثربخشی آن را در پیشگیری از کووید-19 مطالعه کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، یک کارآزمایی بالینی ابتکاری قرار است در استرالیا آغاز شود تا ببیند آیا داروهای استاندارد رقیق کننده خون می توانند از سندرم حاد ویروس کرونا (SARS-CoV-2) جلوگیری کنند یا خیر. به عنوان اسپری بینی استفاده می شود و محققان معتقدند که می تواند از عفونت اولیه سلول های بینی با ویروس کرونا جلوگیری کند.

ایده استفاده از اسپری بینی بر اساس این فرضیه بود که سندرم کروناویروس اولیه سندرم حاد تنفسی 2 از طریق مولکولی به نام هپاران سولفات در بینی رخ می دهد. پروتئین های خوشه ای کرونا به ترشحات سولفات متصل می شوند و توانایی آنها را در تعامل با گیرنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE2) افزایش می دهند و سلول های انسانی را آلوده می کنند.

هپارین یک ضد انعقاد پرمصرف است که برای اولین بار بیش از یک قرن پیش کشف شد و به عنوان یک درمان بی خطر برای حملات قلبی و لخته شدن خون استفاده می شود. مطالعات اولیه نشان داده است که هپارین از نظر مولکولی شبیه به سولفات هپاران است و هنگامی که مستقیماً به سلول های بینی تزریق می شود، می تواند ذرات ویروس کرونا را در سندرم حاد تنفسی 2 خنثی کند.

وی افزود: هپارین که ماده فعال اسپری ما است، ساختاری بسیار شبیه به هپاران سولفات دارد، بنابراین مانند طعمه عمل می‌کند و می‌تواند مانند پیتون به سرعت به دور پروتئین خوشه ویروس کرونا بپیچد و از ابتلا به آن جلوگیری کند. سرایت به مردم. دیگری

یک آزمایش بالینی بزرگ برای آزمایش این اسپری بینی به زودی در ویکتوریا استرالیا آغاز خواهد شد. براساس این طرح، پس از تایید یک مورد در هر خانوار، ظرف 24 ساعت این اسپری بین 400 خانوار توزیع می شود. این آزمایش کور و کنترل شده با دارونما خواهد بود و هر شرکت کننده باید سه بار در روز و هر بار دو بار از اسپری استفاده کند.

هدف از این آزمایش این است که ببیند آیا اسپری بینی می تواند از تماس نزدیک کووید-19 با یک فرد آلوده جلوگیری کند یا خیر. بیماران همچنین اسپری می شوند زیرا محققان در حال تحقیق در مورد اینکه آیا هپارین می تواند به کاهش عفونت در افراد آلوده کمک کند یا خیر.

محققان می گویند که استفاده از هپارین به عنوان اسپری بینی باعث رقیق شدن بیشتر خون نمی شود زیرا وقتی از طریق بینی استفاده می شود به جریان خون نمی رسد. اندرسون خاطرنشان کرد که این اسپری بینی ممکن است در برابر همه اشکال ویروس کرونا موثر باشد.

وی افزود: نکته مهم این است که اسپری های بینی ممکن است برای همه انواع کووید 19 موثر باشد زیرا اتصالات کبدی سولفات برای عفونت مهم است و ممکن است در انواع جدید مشابه باشد. هپارین به شدت به omicron که در حال رشد است متصل می شود.

این آزمایش قرار بود شش ماه طول بکشد. بنابراین تا نیمه دوم سال 2022، مشخص نیست که تا چه اندازه عملکرد داشته است. با این حال، اگر این روش مؤثر باشد، می توان آن را به سرعت ارائه کرد زیرا دارو قبلاً تأیید شده است. این اسپری برای مصارف انسانی نیازی به نگهداری در یخچال ندارد و به راحتی در بطری های پلاستیکی توزیع می شود.

این درمان به عنوان جایگزینی برای واکسیناسیون توصیه نمی شود. در عوض، محققان امیدوارند این روش به محافظت از آسیب پذیرترین افراد در برابر کووید-19 شدید و جلوگیری از سرایت آن به دیگران کمک کند.

اندرسون افزود: اگر این درمان ها در پیشگیری از پیشرفت و گسترش بیماری در منزل موثر باشد، استفاده از اسپری ها برای محافظت از جمعیت های بسیار آسیب پذیر مانند سالمندان، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مورد تایید قرار می گیرد. همچنین ممکن است به محافظت از کارکنان مراقبت های بهداشتی که در خط مقدم کووید-19 هستند کمک کند.

پیام به پایان رسید

دیدگاهتان را بنویسید