طرح مالیات بر عایدی سرمایه نهایی شده است



عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد و گفت: طرح مالیاتی تجار طلا، سکه، ارز و مسکن (مالیات بر عایدی سرمایه) یکشنبه هفته آینده (دی ماه) تقدیم هیئت رئیسه مجلس می شود. ). 4) دستگیری در نوبت دادگاه علنی ارجاع می شود.

مجتبی توانگر در گفت وگو با ایسنا، جذابیت و سودآوری بالای فعالیت های غیرمولد در مقابل فعالیت های مولد را یکی از تهدیدهای اقتصاد ملی و موانع عمده تولید دانست و گفت: با توجه به احتمال فعالیت های غیرمولد در برخی بازارها. مانند املاک، خودرو، طلا و ارز، بدون پرداخت مالیات و با سود چند برابر فعالیت های تولیدی وجود دارد. طبیعتا نقدینگی به سمت تولید نرفت و رونق تولید نیز به دنبال نداشت.

وی حذف سفته بازی و فعالیت های غیرمولد را از اولویت های اصلی اقتصاد ملی دانست و افزود: این موضوع باعث انحراف نقدینگی از مسیرهای تولید می شود که برای جلوگیری و بازدارندگی از تولید باید با قوانین خاصی تصویب شود. مهمترین راه حل تأیید مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر تجارت طلا، سکه، ارز و مسکن است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اهمیت مالیات بر تجارت طلا، سکه، ارز و مسکن گفت: البته با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه و اجرای صحیح آن، سایر فعالیت‌های سوداگرانه از جذابیت کمتری برخوردار بوده و کمتر جذب می‌شوند. نقدینگی.” آکان. در نهایت شاهد کاهش قیمت ها در کوتاه مدت و جلوگیری از نوسانات قیمتی و هدایت نقدینگی به سمت تولید در بلندمدت خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به رشد روزافزون کسری بودجه در سال های اخیر و نابسامانی بازار دارایی، وضع مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات تجار یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید به سرعت پیگیری شود. در همین راستا کمیسیون اقتصادی بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را در دستور کار قرار داد.

توانگر اجرای مالیات بر عایدی سرمایه را تحولی بزرگ در اقتصاد دانست و گفت: این طرح در مجلس و دولت های گذشته با بعد ضعیف تری مطرح شده که به دلایل مختلف همواره موفق نبوده است. به عنوان مثال تصمیم دولت در خرداد 1388 مبنی بر اخذ مالیات از مشاغل مسکن یا دلالی است که علیرغم ابلاغ، با نامه آقای لاریجانی، رئیس وقت مجلس، لغو شد. در سال 1391، وزارت اقتصاد طی لایحه اصلاح مالیات های مستقیم، لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را تقدیم مجلس کرد که در سال 1393 به تصویب مجلس نرسید و در نهایت با نامه وزیر راه و شهرک در آن زمان. توسعه و اجرا این پاراگراف حذف شده است.

توانگر یادآور شد: باز هم نمایندگانی از طرح مالیات بر درآمد سرمایه در حوزه املاک در تیرماه 1397 پیشنهاد دادند که باز هم نتیجه نداد. اکنون این طرح با پیگیری های رئیس کمیسیون اقتصادی و رئیس مجلس در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفته است. کمیسیون اقتصادی از اوایل هفته جاری در دو نوبت بررسی آن را آغاز کرده و یکشنبه هفته آینده رای نهایی در کمیسیون برای ارجاع به صحن علنی مجلس برگزار می شود.

وی در پایان با اشاره به استفاده از نظر کارشناسی مرکز تحقیقات در این طرح، ابراز امیدواری کرد با بحث کارشناسی در صحن علنی، طرح با غنای بیشتری به تصویب برسد.

پیام به پایان رسید

دیدگاهتان را بنویسید