امکان برگزاری اکسپو برای تبدیل جام جهانی قطر به فرصت از بین رفته است



چهارمین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج فارس در قالب نشست تخصصی «نقش فعالان اجتماعی در دفاع از نام خلیج فارس» در نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی 1407 برگزار می شود. وارسی.

به گزارش ایسنا، در سومین روز از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های جهاددانشگاهی، چهارمین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج فارس در قالب نشست تخصصی “نقش فعالان اجتماعی در پاسداشت نام” برگزار شد. خلیج فارس» توسط مرکز علمی-فرهنگی گردشگری ایران. بررسی خلیج فارس انجام شد.

پارساپور در این جلسه با اشاره به فعالیت های متعددی که توسط مرکز تحقیقات خلیج فارس انجام شده است، گفت: این گروه تا حد امکان با نهادها و سازمان های ملی و بین المللی همکاری داشته است تا شاید بتواند نام فارسی را به یاد بیاورد. خلیج فارس

وی با اشاره به دیدگاه های متفاوت در شمال و جنوب خلیج فارس گفت: دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس بر اساس دیدگاه بومیان است. چنین فرآیندی نامطلوب است. چون دیواره است و رو به شمال و جنوب است. اگر این اتفاق در گذشته رخ نداده است؛ در گذشته شاهد بوده ایم که خانواده های ایرانی صبح برای شرکت در مراسم عروسی به قطر رفته و بعد از ظهر برمی گردند. در واقع دو طرف خلیج فارس در گذشته یکی بودند و مردم از دولت ها و دولت ها پیشرفته تر بودند.

ما باید مرز شمال و جنوب خلیج فارس را برداریم

رئیس مرکز تحقیقات خلیج فارس با اشاره به تفاوت شمال و جنوب خلیج فارس افزود: ایران به سمت شمال به خلیج فارس و از جنوب به سمت آن می نگرد. ما باید به هر طریق ممکن این مرزها را حذف کنیم. فعالان و فعالان مردمی در این زمینه می توانند نقشه ایجاد کنند، این ایجاد با دعوت از نخبگان کشورهای عربی و اتحاد دیدگاه ها قابل انجام است.
پارساپور در ادامه بیان می کند: تا زمانی که اختلافات بین کشورهای شمالی و جنوبی خلیج فارس حل نشود، مشکل ساز خواهد شد. در حال حاضر دیدگاه های ژئوپلیتیکی و ایدئولوژیک خلیج فارس وجود دارد و تا زمانی که این دیدگاه ها از بین نرود نمی توان به حل اختلاف و حل مشکلات امیدوار بود.

وی افزود: اخیراً رژیم صهیونیستی پا به منطقه گذاشته است و همه اینها به وضعیت زیانباری در ایران منجر می شود. بنابراین ما باید پیشقدم شویم و کشورهای عربی را به ایران دعوت کنیم. در حال حاضر اقتصاد جنوب خلیج فارس بیش از 1.7 تریلیون دلار است و سوال اینجاست که چرا نباید از این بازار اقتصادی استفاده کنیم؟ اگر همگرایی وجود داشته باشد می توان از این همگرایی برای حمایت از خانواده نیز استفاده کرد.

در جام جهانی 2022 قطر باید آن تهدید را به فرصت تبدیل کنیم

پارساپور در بخشی دیگر از سخنان خود به برگزاری جام جهانی 2022 به میزبانی قطر اشاره کرد و گفت: هشت سال پیش متن استراتژی جام جهانی قطر را بررسی کردیم که یکی از بندهای این راهبرد نشاط بخشیدن به جهان بود. جام. فرصتی برای اهرمی برای نشان دادن هویت و فرهنگ ملی قطر به جهانیان. این ممکن است خطری برای ایران باشد به همین دلیل هشت سال پیش پیشنهاد دادیم که از جام جهانی قطر استفاده کنیم اما متاسفانه به این موضوع توجه نشد.

وی در ادامه به برگزاری اکسپوی بین المللی در امارات اشاره کرد و گفت: این رویداد طی دو ماه منجر به بازدید بیش از هشت میلیون نفر از امارات شده است. این نیز فرصتی برای ایران است تا دیدگاه های خود را با نزدیک شدن به آن کشورها اجرا کند. ما نتوانستیم از این نمایشگاه استفاده کنیم. اگر نتوانیم این تهدید را در جام جهانی قطر به فرصت تبدیل کنیم، به ضرر ما خواهد بود.

پارساپور ادامه داد: امیدوارم در فرصتی که باقی مانده دلایلی ارائه شود و از مردم، دیدگاه ها و نظرات نخبگان این عرصه استفاده شود تا بتوانیم تهدید جام جهانی قطر را به فرصت تبدیل کنیم.

از بهره برداری از جزایر طبیعی خلیج فارس غفلت کرده ایم

رئیس مرکز تحقیقات خلیج فارس در ادامه سخنان خود گفت: ایران 30 جزیره در خلیج فارس دارد که از این تعداد تنها جزایر قشم و کیش مورد استفاده گردشگری قرار گرفته اند و سایر جزایر در این منطقه استفاده نمی شود. در مورد اینکه چرا از این جزایر برای ساخت آکواریوم و پارک های دریایی استفاده نمی شود، اعتراض های زیادی داریم.

پارساپور افزود: در حالی که ایران از جزایر طبیعی خود استفاده نمی کند، امارات و قطر در حال ساخت جزایر مصنوعی برای توسعه گردشگری خود هستند. در حال حاضر کشورهای ترکیه، عربستان سعودی و امارات بیشترین تعداد گردشگر را دارند و ایران در رتبه چهارم قرار دارد. بیشتر گردشگران ایرانی از آذربایجان و عراق که تعداد محدودی از کشورها هستند می آیند. اگر حجم مشاغل را افزایش دهیم و از کشورهایی مانند ژاپن، چین، هند و … توریست جذب کنیم، وضعیت به نفع ایران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در ساخت جزایر مصنوعی نیاز به تحقیق داریم، گفت: ساخت جزایر مصنوعی توسط کشورهای جنوب خلیج فارس موجب توسعه مقاصد گردشگری در این کشورها شده است و علاوه بر آن شاهد افزایش قلمرو این کشورها.

ساخت جزایر مصنوعی به اکوسیستم خلیج فارس آسیب زد

پارساپور با اشاره به اینکه ساخت جزایر مصنوعی به اکوسیستم خلیج فارس آسیب وارد می کند، به برخی دیگر از آسیب های زیست محیطی در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: بحث پساب های صنعتی، استفاده از سیستم های نمک زدایی و بازگشت نمک به دریا، حضور نیروی دریایی آمریکا در این زمینه است. در منطقه و آلودگی های ناشی از آن و بسیاری موارد دیگر، منطقه خلیج فارس را به آلوده ترین منطقه دریایی جهان تبدیل کرده است.

پانزدهمین جشنواره ملی خلیج فارس به همت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویی ایران و با همکاری چند واحد جهادی در آبان ماه 1400 آغاز و همزمان با روز ملی خلیج فارس در اردیبهشت 1401 به کار خود پایان می‌دهد.

پیام به پایان رسید

دیدگاهتان را بنویسید