سموم برای سلامت جسمی و روانی انسان



خبر بازگشت انواع محصولات کشاورزی ایران از چند کشور مختلف نگرانی هایی را برانگیخته است. نگرانی هایی که علاوه بر سلامت جسمانی افراد، سلامت روان آنها را نیز تهدید می کند.

به گزارش ایسنا، در هفته های اخیر اخباری مبنی بر بازگشت برخی محصولات کشاورزی ایران توسط کشورهای مقصد نگرانی هایی را برانگیخته است. در اواسط آذرماه 37 کامیون فلفل دلمه ای ایرانی به دلیل وجود سموم زیاد در آنها از روسیه بازگردانده شد. چند روز بعد سازمان حفظ نباتات و قرنطینه هند به دلیل وجود ذرات سفید رنگ روی پوست کیوی ایرانی صادراتی به کشور، این محصول را به ایران بازگرداند.

حالا ماجرای بازگشت سیب زمینی صادراتی ایران به ازبکستان است. اما دلیل این امر خاک زیاد روی پوست این سیب زمینی هاست، حتی بر سر این که ازبکستان محصول را به ایران برگردانده یا آذربایجان نیز اختلاف نظر وجود دارد! نام کشوری که محصولات کشاورزی ایران را برمی گرداند در اصل ماجرا فرقی نمی کند.

با این حال، بازگرداندن محصولات کشاورزی ایران توسط کشور مقصد و سرنوشت این محصولات نگرانی‌ها و پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند:

1. آیا این کالای مرجوعی وارد چرخه غذایی ایران می شود؟

. اگر این محصولات از بین بروند تکلیف هزینه های تولیدشان چه می شود و از جیب چه کسانی پرداخت می شود؟

3. چگونه می توان به محصولات سایر کشورهای موجود در بازار اعتماد کرد، در حالی که محصولات صادراتی که معمولاً باید از کیفیت درجه یک برخوردار باشند، به همین سرنوشت دچار می شوند؟

4. در سال های اخیر آلودگی هوا، آلودگی محیط زیست، صدا، کمبود واکسن و … جان ده ها هزار ایرانی را گرفته است و آمار دقیقی در دست نیست. الان باید آلودگی کشاورزی را هم به این اضافه کرد؟

5. متولیان ورود این سموم و آفت کش ها به کشور و ناظران بر تولید این محصولات کشاورزی چه کسانی هستند و آیا می توان از همان ابتدا از چنین روش های نظارتی برای مشکوک شدن به سایر محصولات تولید شده در کشور استفاده کرد؟

6. چرا دستگاه های نظارتی قبل از وقوع چنین مواردی وظایف خود را به درستی انجام ندادند تا در سطح بین المللی چنین بی آبرویی برای کشور رخ ندهد؟

7. چرا دادستانی و قوه قضائیه در این گونه بحث ها دخالت نمی کنند؟

8. اگر قوه قضائیه در چنین موردی دخالت کند، چه عواقبی دارد؟

9. به دلیل گرانی محصولات پروتئینی، بسیاری از مردم به استفاده از محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی روی آوردند، اما اگر هم این اتفاق بیفتد، تکلیف سلامتی مردم چیست؟

10. آیا به همین سمت برمی گردیم و هر از چند گاهی شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود که علاوه بر سلامت جسمی افراد، سلامت روحی آنها را نیز مختل کند؟

* شما بینندگان ایسنا نیز می توانید سوالات و نظرات خود را در این زمینه در قسمت نظرات مطرح کنید.

پیام به پایان رسید

دیدگاهتان را بنویسید